wtorek, 29 stycznia 2013

Zupa mleczna

- z zacierkami



Na myśl o zupie mlecznej wielu z Was zakręci nosem ... jest to koszmar z dzieciństwa.. Jednak nie dla mnie. Ja uwielbiam zupę mleczną z zacierkami oraz bułką z dżemem lub powidłami. Połączenie doskonałe. Zawsze tak w rodzinie jadaliśmy. Najlepsza zupa była u babci Tereski, jej zacierki po prostu nie miały równych. Nikt nie potrafił tak jak ona robić cieniutkich i długich kluseczek. Mi czasami wychodzą, ale to kwestia przypadku, niestety. U nas w domu zupę mleczną się delikatnie soli, chociaż większość osób, z którymi mogłam jeść takie śniadanie - zupę słodziło. Wybór nalezy do Was. Przepis na zacierki możecie wykorzystać do rosołu, pomidorowej, nie tylko do zupy mlecznej.

Składniki, dla 2 osób, choć w moim przypadku dla mnie samej =) :
  • 1 jajko
  • 1,5 łyżki mąki
  • 0,5 litra mleka
  • sól
  • ewentualnie cukier
Dodatkowo:
  • świeża bułeczka
  • masło
  • dżem/powidła

Mleko podgrzewamy w rondelku o grubym dnie. W między czasie przygotowujemy zacierki, czyli mieszamy jajko z mąka, tak aby powstała jednolita konsystencja, lejącą. W zależności, jak mocno czubate łyżki mąki dacie, zacierki bedą mniej lub bardziej miękkie. Musicie się tego nauczyć metodą prób i błędów. Jeśli ciasto wyjdzie Wam za gęste, śmiało możecie dodać odrobinę wody, a gdy wyjdzie za rzadkie - mąki. 
Kiedy mleko zacznie nam wrzeć zmniejszamy ogień i wlewamy powoli, cienkim strumieniem ciasto do mleka, robimy swego rodzaju spiralę, od zewnątrz do wewnątrz. Polewamy zacierki mlekiem, żeby szybciej "zastygły" i znów wlewamy ciasto na mleko, powtarzając tę czynności tak długo, aż skończy nam się ciasto. Zagotowujemy zupę i solimy. Jeśli wolicie zupę z cukrem, to i tak dodajcie szczyptę soli do garnka. Zajadamy z bułką i powidłami domowej roboty ;)

Zupa mleczna bierze udział w akcji:

8 komentarzy:

  1. U mnie się i soliło i słodziło, pycha:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja uwielbiam '))) i chyba jutro sobie zrobię na śniadanie

    OdpowiedzUsuń
  3. Zupa mleczna... tylko na słono !!! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozczuliło mnie to wspomnienie z dzieciństwa..muszę zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny przepis, wyszło super !

    OdpowiedzUsuń
  6. Zupa pyszna, uwielbiam mleczne! :D
    Ale ta Twoja jest z lanymi kluseczkami, a nie z zacierkami (ciasto na zacierki, jak sama nazwa wskazuje, jest gęste i trze się je wprost do mleka) ;)

    OdpowiedzUsuń