środa, 22 czerwca 2016

Ostre leczo z cukinią



Mamy sezon na świeże warzywa, cukinię, kabaczki, do koloru, do wyboru. Warto przetworzyć trochę lata i zamknąć je w słoikach, tak aby podczas zimy rozkoszować się ich smakiem.  Leczo przygotowane w ten sposób sprawi, że warzywa zachowają swoją konsystencję i kolor, nie zamienią się w papkę. Gorąco polecam!

Składniki (na 10 słoików 1 litrowych):
  • 1 kg papryki (różne kolory)
  • 1.5 kg cukinii ( ja użyłam cukienię zieloną, cukienię żółtą i kabaczek)
  • 0,5 kg cebuli pokrojonej w piórka
  • 200 gram boczku wędzonego surowego, pokrojonego w kostkę
  • 600 gram kiełbasy (ja użyłam podwawelskiej) pokrojonej w plasterki
  • 4 łyżki smalcu (ja użyłam smalcu z gęsi)
  • 4 małe puszki pomidorów krojonych
  • 3 czubate łyżeczki koncentratu pomidorowego
  • 4 czubate łyżeczki papryki ostrej
  • 4 czubate łyżeczki papryki słodkiej
  • 1 czubata łyżeczka pieprzu (użyłam grubomielonego)
  • sól do smaku



Paprykę pozbawiamy białych błonek i nasionek, kroimy w kostkę, ja lubię duże kawałki - 2cm x2cm, wówczas podczas obróbki termicznej nie zamieniają się w papkę. Cukinię i kabaczki kroimy w półtalarki o grubości niecałego centymatra. 

W dużym garnku z grubym dnem podsmażamy na smalcu boczek, kiedy się zacznie roztapiać - dodajemy kiełbasę i podsmażamy kolejne 3-4 minuty. Dodajemy cebulę i zmniejszamy ogień, tak aby cebulka się zeszkliła a nie spaliła.

Kiedy cebulka będzie gotowa, dodajemy pokrojoną parykę i gotujemy ok. 5 minut. Następnie dodajemy przecier pomidorowy, pomidory z puszki, czekamy aż się wszytsko zagotuje i dodajemy cukinię oraz kabaczki - gotujemy kolejne 5 minut. Na koniec doprawiamy papryką ostrą, słodką, pieprzem, solą.

Jeżeli leczo chcemy zjeść od razu, powinniśmy je jeszcze chwilę pogotować, tak aby warzywa, szczególnie papryka - odpowiednio zmiękły.

Tak przygotowane leczo przekładamy do wyparzonych wcześniej słoików, zalewamy wierzch olejem w celu lepszej konserwacji. Jeżeli brzegi słoików się pobrudziły, to koniecznie je przecieramy. Szczelnie zakręcamy i wsadzamy do garnka z zimną wodą, tak aby woda sięgała do 3/4 wysokości słoików. Zakrywamy garnek pokrywką i gotujemy 40 minut (40 minut od momentu zagotowania wody), pozostawiamy do wystygnięcia. Gotowe. Tak przygotowane leczo powinno spokojnie wytrzymać do końca zimy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz